Kezdőlap » Önfejlesztő könyvek » Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk! - 12 kreatív problémamegoldó módszer
Mr. MindMap, vagyis Tony Buzan a 2006-os londoni Education Show-n tartott előadásában egy, az emberi kreatívkészség és az életkor viszonyát vizsgáló kutatásra hivatkozva arról beszélt a jelenlévő pedagógus közönségnek, hogy az óvodások 90-95%-os kreatívkészsége általános iskolás korukra 70-75%-ra, gimnazista éveikre 40-50%-ra, egyetemi létük idejére 20-25%-ra csökken, míg az ún. felnőttek átlagos kreatívkészség-foka 10% alatt van.
George Land, az Arizona Innovation Institute társalapítója egy hosszú távú kísérletben 1600 ötéves gyerekkel végeztette el a NASA kreativitástesztjét. Ugyanezt a panelt újratesztelte tíz- és tizenöt éves korukban. Az ötévesek eredménye 98% volt, míg a tízéveseké 30%, a tizenöt éveseké pedig 12%. Ugyanaz a teszt 280 ezer felnőttnél átlagban 2% eredményt (?) hozott. A kísérletet és tanulságait később több helyen, például a Grow or die (Fejlődni vagy meghalni) című könyvében is publikálta.
Ehhez vedd hozzá, hogy az Egyesült Államok Népszámlálási Hivatala szerint 2009-ben 516 millió 65 évnél idősebb ember élt a Földön. Ez a szám 2050-ig várhatóan megtriplázódik, és 1,53 milliárd ember életkora haladja majd meg a 65 éves életkort. Ugyanebben a periódusban a 15 év alattiak száma mindössze 6%-kal növekszik. Az idős emberek már 2017-ben többen lesznek, mint az öt év alatti gyerekek. Mit jelent ez? Az emberi faj válságát. Elromlott az útjelző műszerünk. Nem előre mutat, hanem lefelé. Öregszünk, és a kreatív ember nemsokára veszélyeztetett fajjá válik a bolygónkon. Hozzáteszem, ezzel a kreativitáscsökkenési trenddel mindenki tisztában van. És természetesnek veszi. Na, ez az igazi tragédia. Woody Allen megjegyzését juttatja az ember eszébe, miszerint:"Sokkal inkább, mint valaha, az emberiség válaszút előtt áll. Az egyik ösvény kétségbeeséshez és végső reménytelenséghez vezet. A másik a teljes pusztuláshoz. Imádkozzunk, hogy bölcsen a helyes utat válasszuk!"
|
Gondolatok a témával kapcsolatban: |
Az embert nem a gondolkodás tette emberré, hanem az előrevivő kreatív gondolkodás, amelynek lényege az újdonságérték és a használhatóság.
Nemcsak a történelmi léptékű tévedések hosszú sora, de mindennapjaink apró tanulságai is folyamatosan azt bizonyítják, hogy nem a gondolkodás kerül sokba, hanem annak hiánya.
A kreatív problémamegoldás az, amikor tudatosan elkerüljük a jól bejáratott gondolkodási főútvonalat, miközben az ötlethez vezető utat nem ismerjük.
Az eredményes és élvezetes problémamegoldás alapfeltétele a két agyféltekés gondolkodás.
A bal agyféltekés képességekre koncentráló oktatás, és az ember gyárilag két agyféltekés mivoltának paradoxonát magunk is feloldhatjuk, ha a szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek alapján kialakítjuk egyéni gondolkodási technikáinkat.
A kreatív problémamegoldó módszerek nemcsak az alkotás különböző területein, hanem a magánéletben és a munka világában is rendkívül hasznosak.
|
Tartalom: |
Előszó
BEVEZETÉS
Amivel nem dicsekedhetünk
AGY! KREATÍV VAGY?
A kreatív gondolkodás érték
1. A FÓKUSZMEGHATÁROZÁS MÓDSZERE
A fókusz maga az élet A területfókusz • A célfókusz Hogyan használjuk? Határozzuk meg az alapproblémát többféleképpen! • Képezzünk célfókuszokat! Mikor érdemes használnunk?
2. A MIÉRTSOROZAT-MÓDSZER
Az athéni tanár Minden idők legfontosabb találmánya • Nem fejlődhetünk • Az 5 miért Hogyan használjuk? A folyamat lépései • Valós ok nélkül: fabatka • A miértfa Mikor érdemes használnunk?
3. A HALSZÁLKAMÓDSZER
A felsőalsók rejtélye A kreatív használat lehetőségei Hogyan használjuk? A folyamatosan bővülő haladási mód • A közvetlen ötletgyűjtés utáni rendszerező és részletező mód • A karácsonyfa-használati mód Mikor érdemes használnunk?
4. A BRAINSTORMING-MÓDSZER
Az élet tele van brainstorminggal Hogyan használjuk? Az Osborn-féle hagyományos módszer • A brainstorming egyéb formái Mikor érdemes használnunk?
5. A HAT KALAP MÓDSZER
Harcoskodás és arcoskodás 1. Az érv-ellenérv önmagában alkalmatlan A lényeg A kék kalap • A fehér kalap • A piros kalap • A sárga kalap • A fekete kalap • A zöld kalap Hogyan használjuk? Az alapvető szempontok • A lehetséges kalapsorrendek • A folyamat lépései • Egy személyes megjegyzés Mikor érdemes használnunk?
6. A MIND MAP-MÓDSZER
A név és jelentése A szekvenciális lejegyzés • A sugaras gondolkodás és az elágazódás • Az elágazásokkal működő asszociációgépezet Hogyan használjuk? A folyamat lépései Mikor érdemes használnunk?
7. A MANDALAMÓDSZER
A mágikus, spirituális kör A mandala mint gondolkodási keret Hogyan használjuk? A folyamat lépései Mikor érdemes használnunk? Néhány példa a hagyományos mandalasablon használatára • Egy speciális használati terület: a SWOT-analízis • Egyéb területek, ahol a tábla használata nem kötelező Összegzés
8. A VÉLETLENSZERŰ BEHATÁS MÓDSZERE
A véletlenszerű felfedezések A kontextusok tudatos változtatása: sématörés, sokszínűség • Logika helyett tapogatózás Hogyan használjuk? A folyamat lépései • A megfelelő motívum kiválasztása • Asszociációk, ötletek • A véletlenszerű behatás módszerének szabályai Mikor érdemes használnunk? Milyen feladatoknál? • Milyen helyzetekben? Összegzés
A kertek alján sokszor hamarabb érünk oda A provokáció • Az elmozdulás Hogyan használjuk? A folyamat lépései • Didaktikus használat kontra automatizmus • Két fontos szempont Mikor érdemes használnunk?
10. A SCAMPER-MÓDSZER
Minden új a régire épül Hogyan használjuk? A folyamat lépései • A SCAMPER-módszer szabadsága Mikor érdemes használnunk? Termék- és szolgáltatásfejlesztés • Stratégiai döntések előkészítése • Alkotói munkák • Reklámötlet-generálás • A Walkman esete • A SCAMPER legújabb megjelenési formája Összegzés
11. AZ ÖTLETMÁTRIXMÓDSZER
Leonardo da Vinci variánsai Áttekinthető viszonyok és kapcsolatok Hogyan használjuk? A folyamat lépései • Minél merészebb a kapcsolat, annál eredetibb az ötlet Mikor érdemes használnunk?
12. AZ ÖTLETBŐL ÖTLET MÓDSZER
Helyettesítő ötletek Mindig lehet még jobb • Fix pontok nélkül zátonyra futhatunk • A mögöttes koncepció mint fix pont Hogyan használjuk? A folyamat lépései • Az ötlet/alapelv sorozat technikája Mikor érdemes használnunk?
|